Нові можливості для легкої промисловості на ринку ЄС

Pdf-версія матеріалу для друку

Місце України на ринку легкої промисловості ЄС

Обсяг українського експорту продукції легкої промисловості в 2013 році становив $1,16 млрд, із яких 70,7% припало на країни Європейського Союзу. Вони купили української продукції на $0,82 млрд.

Проте присутність української продукції на європейському ринку поки що складно назвати суттєвою. За оцінками позаминулого року, продукція українського текстильного виробництва та товарів зі шкіри становила лише 0,43% від усього імпорту одягу в ЄС.

Це добре! Із одного боку, для України ЄС є важливим торговельним партнером, а з іншого – Україна має значний потенціал для збільшення своєї частки на ринку ЄС. Це полегшує як розширення бізнесу компаній, які присутні на ринку ЄС, так і вихід нових експортерів.

Diagram-9

Що дасть цьому сегменту ринку угода про асоціацію України з ЄС?

Середня ставка ввізного мита в ЄС для одягу, хутра та виробів із хутра становить 9,2% від митної вартості товару. Уже в перший рік дії Угоди про асоціацію ставка зменшується для України до 0%. Аналогічна ставка для виробів зі шкіри – 6,7%. Уже через рік ставка впаде до рівня, нижчого ніж 4%, зменшуючись кожного наступного року приблизно на 1 п.п. До нуля ставка впаде за 5 років.

Це добре! За експертними оцінками, від 65% до 90% експорту одягу та взуття з України до ЄС у минулі роки здійснювалося за схемами толінгу – переробки давальницької сировини, коли підприємство продавало не готову продукцію до ЄС, а послугу з її виготовлення. Обнулення мит дозволить збільшити оплату цих послуг і поліпшить умови для експорту української продукції.

Зверніть увагу! Аналогічні мита на європейську продукцію в Україні також будуть зменшені до нуля за 5 років, що призведе до поступового зростання конкуренції на внутрішньому ринку – підприємства матимуть час на адаптацію виробництва під вищі стандарти якості.

Оперативні зміни

12 вересня 2014 року ЄС вирішив відтермінувати попереднє застосування Угоди про асоціацію та ЗВТ, однак очікується, що дія режиму автономних торговельних преференцій буде подовжена до 31 грудня 2015 року (або до повного набуття чинності Угоди про асоціацію та ЗВТ, якщо це відбудеться раніше). Режим передбачає повне скасування мит на український одяг і взуття з 23 квітня поточного року. Таким чином, до кінця 2015 року продукція української легкої промисловості експортується до ЄС без сплати мит, тоді як європейські виробники при постачанні товару в Україну сплачують цей податок. Після набуття чинності Угоди про асоціацію та ЗВТ почнеться зниження мит на імпорт в Україну з ЄС.

Які додаткові переваги надає Угода про асоціацію України з ЄС?

Угода про асоціацію передбачає зменшення до нуля митних зборів на імпортну сировину, устаткування та запчастини до нього, що використовуються в текстильній промисловості України. Тому зниження вартості цих складових призведе до зменшення вартості й готової продукції.

Як використати потенційні можливості ранку ЄС?

1. Провести аналіз європейського ринку одягу та взуття

ЄС створив інформаційні портали та бази даних, які надають інформацію експортерам. Щоб вільно користуватися цими даними, підприємцю потрібно добре володіти англійською мовою.

Зверніть увагу! Сайт Euromonitor International www.euromonitor.com/industries допоможе дослідити ринки одягу та взуття будь-якої країни Європи. За $900 український підприємець отримає інформацію щодо основних тенденцій і конкурентного середовища обраної країни за останні п’ять років (2008–2013 рр.), дізнається обсяг ринку, наявний асортимент, прогнози на період до 2018 року.

Проте! На першому етапі можна безкоштовно ознайомитися зі звітами Європейської комісії www.ec.europa.eu/enterprise/sectors, а вже потім купува- ти комерційні дослідження. Пошук на сайті Єврокомісії проводимо за словами «apparel» (одяг) і «footwear» (взуття). Це допоможе відслідковувати нормативно-правові зміни в регулюванні цих секторів економіки ЄС.

2. Визначити, що й куди експортувати

Створений Єврокомісією сайт «ExportHelpdesk» дозволяє дізнатися, у яких обсягах (вартість і вага) конкретні групи товарів постачалися до окремих країн ЄС із будь-якої країни світу в будь-який із останніх одинадцяти років http://goo.gl/z315ib

Зверніть увагу! Це дозволяє дізнатися, наскільки значний попит був на конкретний вид одягу та взуття на ринку обраної експортером країни та які інші країни-експортери постачали в минулі роки цей товар, тобто хто зараз є вашими потенційними конкурентами за умов збільшення експорту товарів до ЄС.

3. Дізнатись умови ввезення української продукції в ЄС

Сайт «ExportHelpdesk» дозволяє за митним кодом продукції визначити умови її ввезення на територію ЄС: від ставок мита та ПДВ, ставки якого відрізняються в різних країнах ЄС, до особливих вимог до продукції, серед яких: маркування текстилю, контроль якості матеріалів, обмеження використання окремих хімічних речовин у текстильних і шкіряних виробах. Інформація на веб-сайті розміщена російською й англійською мовами.

Які перші кроки українські виробники повинні зробити для виходу на ринок ЄС:

1. Отримати сертифікат походження української продукції

Український експортер має отримати сертифікат походження товару EUR.1, який наразі видає Торгово-промислова палата України www.ucci.org.ua/ua/servorig.html. Цей сертифікат буде підтверджувати виробництво товару в Україні, а отже, – право на безмитний ввіз до ЄС.

Зверніть увагу! Цей сертифікат зараз використовується в рамках автономного преференційного торгового режиму.

2. Пройти маркування товару позначенням «CE»

Маркування «CE» означає, що товар відповідає вимогам безпеки ЄС, здоров’я і вимогам охорони навколишнього середовища. Єврокомісія надає економічним операторам і споживачам детальну інформацію про те, як зробити маркування «СЕ» на продукції www.ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/index_en.htm

Це добре! Сайт Єврокомісії містить вичерпну інформацію для виробників, експортерів, імпортерів і споживачів стосовно процесу отримання маркування СЕ на українську продукцію.

Зверніть увагу! Наявність CE-маркування на продукції означає, що вона пройшла процедуру оцінки відповідності (виробник володіє технічною документацією, яка підтверджує відповідність товару стандартам і директивам ЄС).

Проте! Пам’ятайте, що CE-маркування не є ні торговельною маркою, ні знаком якості, ні позначенням країни-походження.

3. Ознайомитись із вимогами до продукції та умовами її реалізації

Експортерам варто ознайомитися не тільки із законодавством ЄС, що регулює експортно-імпортні операції, але й з актами, які регламентують захист прав споживачів і навколишнього середовища.

Зверніть увагу! Інформаційну консультацію можуть надати торгово-промислові палати як в Україні, так і в країнах ЄС, різноманітні асоціації в ЄС, що об’єднують виробників і рітейлерів одягу та взуття.

Корисні посилання:

Euromonitor International – світовий лідер досліджень споживчих ринків: www.euromonitor.com

Сайт Європейської комісії містить інформацію стосовно стану окремих ринків країн ЄС, регулювання торгівлі в ЄС, стандартів якості та безпеки продукції: www.ec.europa.eu

ExportHelpdesk – проект Єврокомісії зі створення бази даних та інформації щодо зовнішньоекономічної діяльності країн ЄС (від ставок мит до обсягів угод із товарами): www.exporthelp.europa.eu/thdapp/index.htm

Торгово-промислові палати України www.ucci.org.ua та країн ЄС www.eurochambres.eu намагаються полегшити доступ резидентів і нерезидентів до ринків країн України та ЄС.

Умови видачі сертифікатів про походження товарів і послуг, які надають експерти ТПП України (перелік документів, шаблон заяви й умови оплати послуги): www.ucci.org.ua/ua/servorig.html

Додатково проконсультуватися можна в департаменті експертиз і сертифікації походження товарів ТПП.